Projekt vykazuje následující silné stránky v práci s Archicadem:
- Kombinace zobrazení z Archicadu a postprodukce v externím SW
Idea projektu
Tento projekt navrhuje rozšíření stávající mateřské školy v pražském parku Sacre Coeur o tři nové, hravě řešené přízemní objekty s nosným systémem dřevěné konstrukce. Tyto nové konstrukce vytvářejí venkovní atrium, které plynule začleňuje přírodu do mateřské školy. Původní budova je současně zrekonstruována tak, aby v ní vznikl všestranný multifunkční prostor, který slouží jako přizpůsobitelné místo pro obřady, kulturní akce, kavárnu nebo jídelnu mateřské školy. Celkový návrh klade důraz na flexibilní, vzájemně propojené prostory s hravými architektonickými prvky, což podporuje dynamické prostředí, které se bez námahy přizpůsobuje různorodým potřebám a aktivitám každého dne.
Popis projektu
Mateřská škola, obřadní síň a kavárna: Navrhuju mateřskou školu řešenou jako hravou, převážně jednopodlažní budovu, která se otevírá do parku, má vlastní zahradu a pochozí střechu. Stávající budovu doplňují tři "boxy" - třídy s dřevěnou skeletovou konstrukcí umístěné přímo na terénu. Jejich propojením vzniká venkovní atrium se stromem, které přivádí přírodu z parku přímo do školky a slouží jako sdílená venkovní místnost. Jeden z těchto objemů pak vytváří společnou hernu, místnost pro učitele a zázemí pro střešní terasy v horním patře. Toto horní patro může fungovat také jako čtvrtá třída mateřské školy. V původní budově se nachází multifunkční místnost se zázemím, která slouží jako obřadní síň, prostor pro kulturní akce, kavárna a jídelna mateřské školy. Tyto funkce jsou časově odděleny, což umožňuje jejich souběžnou existenci bez překrývání. Celá školka tvoří jeden vzdušný, plynulý a hravý prostor, který lze pomocí posuvných dveří a závěsů rozdělit na menší celky. Každou třídu lze dále rozdělit na menší prostory pomocí těžkých závěsů, jejichž výtvarné řešení bude předmětem umělecké spolupráce s Jiřím Strakou. Díky tomu může školka měnit své prostorové uspořádání v průběhu dne podle aktuální situace a vytvářet různé prostorové atmosféry. Každá třída je vizuálně rozdělena na čtyři části prostřednictvím odhalené dřevěné skeletové konstrukce. Jedná se o otevřenou část s posuvnými francouzskými okny a přístupem na zahradní terasu, intimnější část s oknem a parapetem, část se sociálním zařízením pro děti i učitele a část ve výškové úrovni společných prostor školky. Důležitým hravým prvkem školky jsou výškové rozdíly. Dvojité stupně uvnitř tříd a šikmé plochy vytvářejí zajímavý prostor pro imaginativní hru dětí. Mateřská škola, obřadní síň a kavárna Podle zadání jsou jednotlivé způsoby využití prostor časově odděleny a vzájemně se tak doplňují. Jídelna mateřské školy je funkční ve všední dny dopoledne, zatímco kavárna je otevřena v odpoledních hodinách a lze ji pronajmout jako prostor pro kulturní akce nebo jako místo pro svatby v parku. V okolí je několik obřadních síní, tato obohatí oblast o jednodušší, cenově dostupnější a méně náročnou variantu zasazenou do přírody. Krajina Krajinářské řešení ladí s parkem a vytváří přechod mezi jeho organickými cestami a tvary a přísnou ortogonální geometrií budovy. Budovy svou formou vymezují různé prostory kolem sebe. Východní strana je věnována soukromé, oplocené zahradě mateřské školy. Jižní strana je veřejným prostorem pro volný čas s hlavním vstupem do budov a jejich předzahrádkami. Zde se také nachází dětský koutek se začleněným stávajícím hřištěm. V západní části je umístěno veřejné posezení pod stromy, čímž se hranice parku přibližuje k zástavbě a mateřská škola se cítí více v srdci parku než na jeho okraji. V severozápadní části je do parku vizuálně začleněno parkoviště a budova zde vymezuje i vlastní, soukromější prostor pro svatební síň. Třídy mateřské školy jsem orientovala směrem do parku a k výhledům na Prahu a vytvořila jim vlastní oplocenou zahradu. Každá třída je umístěna na terénu, a má tak na něj přímý přístup přes vlastní terasu. Hranici parku vymezuje cesta, překážková dráha z červené gumy, která spojuje terasy všech tříd. Podél cesty se děti setkávají s herními prvky, které mohou využívat samostatně nebo v rámci procházení celé cesty. Součástí stezky jsou prolézací tunely, květinové záhony, rovinka pro balanční kola, pískoviště, keře pro schovávání a skluzavka s malou lezeckou stěnou a sezením na svahu. Hlavní hrací plochu tvoří louka mezi stromy. Dětem zde postačí velká travnatá plocha se stromy po obvodu a houštinami. Hlavní myšlenkou krajinářského návrhu bylo uspořádat jednotlivé prvky a zeleň ve vztahu k budově tak, aby vznikla zákoutí, prostor byl rozdělen, ale zároveň zůstal dobře kontrolovatelný a pod dohledem. Dešťová voda je shromažďována v retenční nádrži, kterou děti využívají k péči o záhony a zalévání. Přepadová voda pak pokračuje do vsakovací nádrže v severním cípu pozemku.
Technické informace
Technologie Nosnou konstrukci nové mateřské školy tvoří dřevěný skelet, který doplňuje původní zděnou budovu. Vzniká tak vzdušný prostor, který lze dále členit výplněmi mezi dřevěnými sloupy, což umožňuje případnou variabilitu v čase. Celý obvod budovy je zateplen minerální vatou. Vnitřní stěny jsou vyrobeny ze světle modře mořené překližky, zatímco vnější strany stěn jsou obloženy deskami Cetris. Světle modře mořená překližka tvoří také vnitřní příčky. Výplně mezi sloupy tak mají svou vlastní výraznou barvu, která výtvarně zdůrazňuje dřevěnou nosnou konstrukci. Ploché střechy jsou kombinací pochozího a zeleného povrchu. Na nejvyšší střeše jsou umístěny solární panely pro mateřskou školu. Původní, stávající budova mateřské školy projde rekonstrukcí. Dojde k jejímu zateplení, výměně střechy a podlahy, zvětšení okenních otvorů a propojení s novou budovou. Tuto rekonstrukci považuji za hodnotnou vzhledem k výslednému prolnutí starého a nového, které je významným přínosem pro lokalitu a město obecně. Vytápění je podlahové s konvektory u francouzských oken. Větrání je řešeno individuálními jednotkami umístěnými ve čtvrtině každé učebny, která zároveň slouží jako technický užitkový prostor.
Projekt vykazuje následující silné stránky v práci s Archicadem:
- Kombinace zobrazení z Archicadu a postprodukce v externím SW