Manufacture of branded clothing

Idea projektu

Cílem projektu je navrhnout oděvní továrnu zaměřenou na výrobu značkového dámského oblečení. Zahraniční investor s podporou státu využívá nezastavěnou plochu v Technologickém parku v Brně. Současně se zvyšuje nabídka pracovních míst pro ženy. Provoz bude technologicky a organizačně navazovat na mateřský závod v zahraničí. Jsou zde sklady základních materiálů, hotových výrobků, prostory pro stříhání, centrální zařízení a správa závodu. Výroba komponentů, montáž a dokončovací práce budou tedy probíhat v areálu námi navrhovaného montážního závodu. Řešení bude respektovat požadavek na volné prostory pro případné budoucí rozšíření. Základní koncepce návrhu je založena na dvou jednoduchých odlišných hmotách, které se výškově liší podle funkce a uspořádání budovy (hlavní - výrobní budova; vedlejší - skladovací budova). Jsou od sebe odděleny chodbou menší výšky. Tento princip je uplatněn i u větší podélné hmoty, která je částečně zapuštěna do země. V prvním patře se uprostřed táhne hlavní chodba, která je pro dobrou orientaci ve druhém patře proložena zhuštěným rastrem sloupů, ale také hmotovým a výškovým posunem, který dodává budově dynamiku a jemný obrys dění v budově. Šestimetrová konzola hlavní budovy směrem k jihu poskytuje nejen zastínění hlavního vstupu a závětří, ale také možnost zvětšit podlahovou plochu ve druhém patře, které je využíváno pro odpočinek a zázemí zaměstnanců. Pásová okna různých výšek budovy jsou navržena s ohledem na vnitřní uspořádání budovy a psychickou pohodu zaměstnanců, přičemž nejmenší část je otevíratelná, aby umožňovala přirozené větrání. Stínění těchto oken zajišťují vnější žaluzie se skrytým boxem, aby byla zachována čistota a jednoduchost budovy. Pro zajištění většího a rovnoměrnějšího osvětlení výrobní haly jsou přidány světlíky. Střecha je navržena jako expanzivní.

Popis projektu

URBANISTICKÉ ŘEŠENÍ Navrhovaná stavba se nachází v Brně ve čtvrti Medlánky v blízkosti ulice Purkyňova. Pozemek se mírně svažuje k jihu a je přístupný z přilehlých komunikací z jihu a severu. Ze severu je obklopen budovou CEITEC a z jihu budovou RedHat. V okolí se nacházejí fakulty Technické univerzity a její výzkumné centrum AdMaS, knihovna, menzy a bufety a různé administrativní budovy. Ústředním bodem návrhu je dostupnost veřejné dopravy pro bezproblémový dojezd zaměstnanců do práce. Na východní straně směrem k areálu se nachází oválné obratiště konečné tramvaje č. 12 Technologický park. Autobusové zastávky se proto nacházejí ve vzdálenosti do 200 metrů spolu s autobusovými zastávkami, přičemž jedna z nich přímo sousedí s areálem na severní straně areálu. Co se týče dostupnosti lokality, musíme upřednostnit přístup ze severní a jižní strany, nikoliv z ulice Purkyňova. V tomto návrhu to znamená rozdělení pohybu osob a vozidel. Ze severní strany je zajištěn přístup pro osobní a nákladní automobily zaměstnanců, kteří budou přivážet řízky a režijní materiál a odvážet hotové výrobky. K tomuto účelu slouží obratiště ve tvaru písmene T, které je od parkoviště odděleno zelenou plochou. Z jižní strany je již zajištěn přístup pro zaměstnance a návštěvníky závodu. Vzhledem k tomu, že obě strany jsou od sebe výškově vzdáleny jedno podlaží, jsou vedle vjezdu navržena 3 přístupná parkovací místa. Překlenutí výškového rozdílu parkoviště přístupného ze severní strany, které zahrnuje 21 parkovacích míst, je řešeno dvouramenným schodištěm, po kterém se zaměstnanci dostanou k hlavnímu vchodu. Předprostor hlavního vchodu, který bude nejrušnějším místem a zároveň zajímavým bodem pro okolí, je navržen s ohledem na pohyb chodců. Je založeno na kompozici tří prvků, z nichž jeden tvoří menší pobytové schodiště s kaskádovitým vodním prvkem a trávníkem v jihovýchodním rohu pozemku. Další dva prvky jsou již v těsnější blízkosti vstupu a představují různě tvarované posezení po obvodu navržené formy v souladu právě s pohybem chodců. Stojany na kola jsou umístěny pod konzolovou plochou, která se rozprostírá před hlavním vstupem, spolu s dalším posezením. Kolem celého pozemku jsou stávající pěší cesty s alejí stromů, které jsou respektovány a pouze vhodně doplněny vzrostlými stromy. ŘEŠENÍ DISPOZICE Při návrhu vnitřního uspořádání budovy byl brán zřetel na pohyb osob a dobrou orientaci v budově. Části budovy byly rozděleny podle jednotlivých funkcí, proto jsou v prvním patře na levé straně místnosti pro zaměstnance a na pravé straně strojovny a další místnosti s technologií. Tyto místnosti jsou částečně zapuštěny do terénu. Hlavní jižní fasáda je pak využita pro kanceláře na jihozápadním nároží a pro bezpečnostní službu na jihovýchodním nároží. Do druhého patra vedou dvě dvojitá schodiště, která ústí přímo do výrobní haly. Tato hala je pomyslně rozdělena na čtyři části a ty jsou střeženy z provozních kanceláří, přičemž na každé kratší straně jsou dvě. V konzolové části se nachází sociální zařízení pro zaměstnance, odpočívárna, úklidová místnost a dvě provozní kanceláře. Na opačné straně haly, na severu, jsou tyto prostory zrcadlově obrácené, jen místo odpočívárny je mezisklad a místo úklidové místnosti je místnost první pomoci, a to v blízkosti východu (dveře na chodbě). Dvě buňky místností na koncích haly jsou nižší, protože celá hala je pro tyto místnosti zbytečně vysoká. Vzniká tak mezipatro, které je v horní části využito pro umístění klimatizačních jednotek. Chodba je samostatnou skladovací budovou, kde jsou na severní straně skladovací prostory pro příchozí předměty a naopak na jižní straně skladovací prostory pro odchozí předměty. Jediné západní průčelí má pásová okna kvůli umístění požární stanice, šaten a dílny údržby se skladem. Pro dílnu údržby jsou navržena sekční vrata, stejně jako pro samotnou chodbu skladovací budovy. Venku pod parkovištěm pro zaměstnance je prostor pro dieselagregát, který je volně přístupný zvenčí pro údržbu a potřebnou výměnu. Také transformovna, ale ty jsou uzavřeny sekčními protipožárními dveřmi.

Technické informace

KONSTRUKČNÍ A MATERIÁLOVÉ ŘEŠENÍ Konstrukční systém budovy je navržen jako železobetonový rám se sloupovou sítí 6x6 metrů. Pouze v místě chodby a koridoru uprostřed výrobní haly je zhuštěna na 3x6 metrů. Síť 12x6 metrů byla upravena tak, aby se více využila hala, která se nachází ve druhém podlaží. Sloupy mají rozměr 0,4x0,4 metru, pouze ve směru krovů je rozměr upraven na 0,6 metru. Pro velký rozpon jsou použity celostěnné vazníky s otvory pro instalace. Celá konstrukce je sestavena ze železobetonových prvků, pouze konzola je navržena jako ocelová a k železobetonové konstrukci je připevněna šikmými táhly. Podlahy jsou všude navrženy jako betonová mazanina. Fasáda je po celém obvodu navržena jako lehký panelový obklad Kingspan MATRIX s panely 1x6 m kladenými v podélném směru. Barevné odlišení se vyskytuje ve dvou hmotách (budovách), přičemž hlavní budova s výrobní halou používá bílé panely a skladovací budova světle šedé panely. Hmotově a výškově diferencovaná chodba a zádveří budou rovněž barevně odlišeny, a to tmavě šedou barvou. Pro zvýraznění podlahy je celý strop a podlaha obložena tmavě šedými panely. Okna jsou navržena hliníková s trojskly s vnějšími žaluziemi se skrytým boxem.

Natálie Harazimová

FAST VUT - Faculty of Civil Engineering, Brno University of Technology, Department of Architecture

Czech Republic

Architektura

Tag

Architektura Factory

Rada studentům

Zpracování modelu - Archicad

Projekt vykazuje následující silné stránky v práci s Archicadem:
- Využití nástroje LOP pro na fasádu
- Efektivní využití nástroje Trám pro průvlaky
- Využití zobrazovacích technik (axonometrie) v kombinaci s grafikou (grafické styly, VZM)

14.07.2025

CEGRA

Společnost Centrum pro podporu počítačové grafiky ČR s.r.o. (CEGRA) si od roku 1995 vybudovala pozici zásadního dodavatele počítačových technologií…

Karel Landa

technical advisor

landa@cegra.cz

+420 257 310 090

Copyright © 2025 INSPIRELI | All rights reserved. Use of this website signifies your agreement to the Terms of Use, Privacy Policy, and use of cookies.