Čerpací stanice pohonných hmot

Idea projektu

Návrh čerpací stanice pohonných hmot. Čerpací stanici jsme navrhli ve směru z Brna do Vyškova. Stanice má pět oboustranných stojanů pro tankování dvou druhů nafty a dvou druhů benzinu. Z deseti tankovacích stojanů je jeden vyhrazen výhradně pro nákladní automobily nebo autobusy. Stanice byla vybavena také čtyřmi oboustrannými stojany pro dobíjení elektromobilů. Součástí návrhu čerpací stanice je také samostatně stojící myčka automobilů. Na místě jsme navrhli také vybavení pro CSPH, parkoviště a venkovní posezení. V servisní budově se kromě zázemí čerpací stanice nachází také prodejna motoristických potřeb, vybrané potraviny a nápoje, toalety pro ženy, muže a také pro osoby se sníženou pohyblivostí. Objekt bude obsluhovat celkem sedm zaměstnanců včetně vedoucího provozu, kteří budou rozděleni do tří směn. V každé směně budou v prostorách CSPH přítomni nejméně dva zaměstnanci.

Popis projektu

Čerpací stanice je objekt, který musí především plnit svůj účel a zároveň by měl svým vzhledem přitahovat motoristy a vytvářet si tak reklamu. Dominantou návrhu je zastřešení tankovacích stojanů. To je tvořeno pěti hřibovitými sloupky s kuželovými sloupky. Hlavice hřibů tvoří osm příhradových vazníků, které jsou následně opláštěny. Kuželovitý tvar je zhruba uprostřed přerušen prstencem, který se sklápí a v noci osvětluje tankovací stání. Budova servisního objektu reaguje na tvar parkoviště a je rovněž tvořena oblými tvary, přesněji má tvar připomínající elipsu, a budova myčky má rovněž oblé rohy. Čelo budovy je tvořeno celostěnovým prosklením. Střecha spojuje budovu s dobíjecí stanicí pro elektromobily. Jediný přístup k čerpací stanici je přes vjezd z rychlostní silnice 50. Vjezd do budovy je umístěn na střeše. Nejblíže vstupu je reklamní/cenový poutač umístěný na západním rohu travnaté plochy oddělující čerpací stanici od rychlostní komunikace. Při vstupu se před vámi rýsuje přístřešek, pod nímž jsou umístěny stojany pro čerpání pohonných hmot. Ty jsou uspořádány vodorovně vedle sebe a každý má svůj vlastní ostrůvek. První při příjezdu (nejzápadnější) je určen pro nákladní vozidla nebo autobusy. V jedné rovině za tankovacím stáním následuje nabíjecí stání pro elektromobily. Horizontálu pak ukončuje malá myčka aut. Kolmo na tuto pomyslnou linii je umístěna servisní budova. Ta je rozdělena na prodejní část a část s občerstvením. V prodejně jsou toalety přístupné veřejnosti a dále je zde kancelář, prostory pro zaměstnance, technické zázemí nebo chodba spojující skladovací prostory a prodejnu. Vedle prodejny se nachází malé posezení. Vedle ní jsou parkovací místa pro osoby se zdravotním postižením a pět běžných parkovacích míst. Jižní část pozemku je vyhrazena pro sklad pohonných hmot a pro další část parkoviště, která zahrnuje tři místa pro nákladní automobily, příslušenství CSPH a čtrnáct běžných parkovacích míst.

Technické informace

Konstrukce zastřešení čerpací stanice je navržena pomocí osmi vazníků v každém hřebeni, které jsou ukotveny ke kuželovým sloupům. Horní strana hřibových hlavic je odvodněna do středu, kde je umístěn odtok dešťové vody. Celková konstrukce servisní budovy kombinuje rámový a stěnový systém, přičemž celá budova je vyrobena ze železobetonu. Skeletový systém tvoří sloupy umístěné v místě celoskleněné stěny v prodejní části a kanceláři. Tyto sloupy nesou zatížení železobetonového trámového stropu, který je dále doplněn kontralatěmi. Celkové zatížení se pak přenáší na základové patky, které jsou pro zajištění spřažení spojeny pásem. Zastřešení nad dobíjecími stanicemi pro elektromobily je navrženo se dvěma stěnami po stranách, na nichž jsou umístěny dva příhradové nosníky, k nimž jsou pak kolmo připojeny další tři příhradové nosníky. Obslužná budova a přístřešek pro elektromobily spolu tvoří jednotný celek. Budova myčky je tvořena železobetonovými stěnami, které přenášejí zatížení železobetonového stropu na betonové základy.

Gabriela Beinhauerová

FAST VUT - Faculty of Civil Engineering, Brno University of Technology, Department of Architecture

Czech Republic

Architektura

Tag

Architektura Public transport Highway

Copyright © 2025 INSPIRELI | All rights reserved. Use of this website signifies your agreement to the Terms of Use, Privacy Policy, and use of cookies.