Kashitu High School

Idea projektu

Lokalita se nachází ve střední Africe, v zambijské provincii Copperbelt, která je známá svým nerostným bohatstvím. Pozemek se nachází ve vesnici Kashitu, kde v současné době vyrůstají první budovy budoucí školy. Pozemek je rovinatý, travnatý, s občasným vzrostlým porostem. V blízkosti se nachází železniční stanice, obec New Renato a katolický kostel. Účelem tohoto návrhu je vytvořit první fázi střední školy včetně ubytování studentů a v druhé fázi přidat ubytování pro učitele. Tato práce se zaměří výhradně na první fázi výstavby. Výsledkem návrhu je urbanistické řešení školního areálu a vymezení všech výsledných prostor.

Popis projektu

Urbanistický návrh Abych respektoval stávající dílnu a dům správce, které již byly na místě postaveny v předchozích letech, rozhodl jsem se jejich polohu začlenit do návrhu. Vzhledem k tvaru pozemku a umístění těchto stávajících staveb se jako nejvhodnější jevilo osové řešení. Tento návrh se soustředí na hlavní osu spojující na jedné straně hlavní vstupní bránu a na druhé straně hlavní budovu školy, která působí jako dominantní ústřední bod. Obě tyto stavby svou výškou podtrhují jedinečný charakter návrhu. Po stranách této hlavní osy jsem uspořádal hlavní učebny, mírně nakloněné ven. Toto uspořádání je navrženo tak, aby se studenti při přechodu z ubytování do třídy postupně dostávali mimo hlavní osu do krytých prostor příslušných učeben. V sousedství stávající budovy dílen jsem seskupil další stavby, které jsou si tvarově i funkčně podobné. Patří sem další dvě budovy dílen, tři nové laboratoře a budova pro včelařství. Abych zajistil krátké docházkové vzdálenosti a snadný přístup z areálu školy ven, umístil jsem do této oblasti také většinu studentských hygienických zařízení. Po obou stranách hlavní budovy školy se nacházejí totožné stavby, v nichž jsou umístěny šatny a knihovna se studovnou. Za šatnami, dále do pozemku, jsou sportovní hřiště s tribunou. Za knihovnou se nachází park. Samotná hlavní budova je průchozí podél osy, čímž vzniká přímé spojení s ubytovnou pro učitele. V severní části pozemku se nachází ubytovací komplex. Jedná se o poměrně husté uspořádání, které je primárně navrženo tak, aby vytvářelo stín a četná odlehlá zákoutí nabízející klid. Komplex je osově symetrický, s centrálním shromažďovacím prostorem. Dopravní řešení Vzhledem k rozšířené chudobě v oblasti je navrhování velkého počtu parkovacích míst zbytečné. Většina obyvatel se pohybuje výhradně pěšky, příležitostně s vozíkem. Z tohoto důvodu jsem navrhl především stojany na kola v blízkosti hlavního vchodu a pouze několik parkovacích míst pro krátkodobé zastavení. Kromě hlavního vchodu se lze do areálu dostat také dvěma vedlejšími vchody a v blízkosti dílen a laboratoří jsou umístěny servisní vchody pro dodávku potřebného materiálu. Architektonický návrh Abych splnil požadavek na jednoduchost a dostupnost stavby, inspiroval jsem se již postavenými stavbami v areálu. Snažil jsem se také využít podobné stavební formy pro různé účely. Jednotícím prvkem návrhu se stal obloukový průchod, který v různých úsecích vytváří pseudo-arkády. Pro integraci s okolními budovami jsem zvolil jednoduchou sedlovou střechu, ale se zvýšeným hřebenem, který umožňuje účinnější větrání prostoru. Dispoziční řešení Dispoziční návrh je poměrně jednoduchý, protože každá funkce má zpravidla svou vlastní budovu. U hlavního vchodu se nachází vrátnice spolu s domkem správce. Ordinace lékaře pro návštěvníky má vlastní vyhrazenou místnost pro ošetření. Ta navazuje na místnost pro vážná zranění, odkud jsou pacienti co nejrychleji převezeni na nejbližší kliniku. Součástí budovy je také místnost pro méně akutní problémy s lůžky a sociálním zařízením. Základní učebny mají přístup do skladu a šatny a lze je otevřít do krytého dvora. Vstup do učeben je přes krytou předsíň. Budova šaten obsahuje rozdělené šatny s toaletami a sprchami. Vnitřní jádro šaten obklopuje krytá veranda se sportovním a cvičebním náčiním. V hlavní budově se nachází školní kuchyně s přidruženými provozy a školní jídelna. Kromě toho se v této budově nacházejí kabinety učitelů a vedení školy. Budova knihovny je rozdělena na vnitřní jádro, které tvoří vlastní knihovna, obklopená krytou studovnou. Ubytovací komplex je rozdělen do menších bloků. Jedna ubytovací budova má tři pokoje, každý pro čtyři studenty. Druhá ubytovací budova je podobně řešena, ale je o dvě třetiny menší a má pouze jeden pokoj pro čtyři studenty. Tyto dvě budovy doplňuje umývárna s pračkami a úložné prostory pro čisté a špinavé prádlo. Na každých sedm pokojů připadá jedna umývárna. Součástí každé budovy je také krytá veranda.

Technické informace

Konstrukční řešení Konstrukce zahrnuje rámový systém i systém nosných stěn. Rámový systém jsem použil k napojení na stávající konstrukce. Rozhodl jsem se ho však nepoužít u menších staveb, protože beton není vždy levný nebo snadno dostupný. Proto jsem využil systém nosných stěn z patentovaných nepálených hliněných cihel ICEB. Tyto cihly byly pro tento účel vyvinuty ing. Petr Čanda z ČVUT v Praze, který z nich v současné době staví budovy. Tyto cihly mají dvě svislé dutiny, do kterých lze vložit výztuž, což umožňuje, aby zemní stěny byly po vyplnění cementem v podstatě monolitické. Budovy jsou založeny na železobetonových pásových patkách pro systém nosných stěn a na železobetonových základových patkách a zemních trámech pro rámový systém. Podlahu tvoří holá železobetonová deska o tloušťce 200 mm spojená se základy pomocí trvalého bednění. Podlaha je vyvýšena 300 mm nad úroveň terénu, aby se zabránilo zaplavení. Střechy z trapézového plechu jsou podepřeny dřevěnými vazníky ukotvenými do železobetonových kruhových nosníků, které slouží také jako nadpraží oken. V obytných místnostech jsou vazníky zakryty rákosovým stropem. Nosný konstrukční systém stěn je vždy omítnutý. Udržitelnost V období sucha bude pitná voda čerpána ze studní a rozváděna po celém areálu. V období dešťů bude voda ze zpevněných ploch zachycována do odvodňovacích kanálů. Tyto kanály se skládají z nepropustného podkladu skloněného ke žlabu, kde se voda shromažďuje v nádrži na dešťovou vodu. Odtud je rozváděna podle potřeby. Fotovoltaické panely na střeše hlavní budovy budou sbírat energii do akumulátorů umístěných v technické místnosti. Tato elektřina pak bude rozváděna po celém areálu pro osvětlení a napájení zařízení. Odpadní voda bude odváděna do čistírny odpadních vod. Přebytečný odpad bude skladován v záchytných nádržích, které je třeba pravidelně vyprazdňovat. Výměnu vzduchu a chlazení v interiéru bude zajišťovat zvýšený hřeben střechy a přívod chladného vzduchu ze zastíněných verand. Základní bilance budovy Celková plocha pozemku: 104 845 m² Plocha pro první fázi výstavby (škola): plocha pro druhou etapu výstavby (ubytování učitelů): 85 845 m²: plocha orné půdy: 19 000 m² 3 790 m² Kapacita na jednu třídu: kapacita na jednu třídu: 50 studentů Kapacita pro chlapce: 192 studentů Kapacita pro dívky: 192 studentů Počet učitelských domů: 790 m² počet učitelských domů: 16

Jan Horáček

FAST VUT - Faculty of Civil Engineering, Brno University of Technology, Department of Architecture

Czech Republic

Architektura

Tag

Architektura Schools Parks Student Housing

Rada studentům

Školní toalety

Dobrý den, pro tento i Váš druhý projekt školy v Malawi bych Vám ráda doporučila zařazení našich výrobků, které by mohly doplnit školní toalety. Umyvadla bych osadila našimi bezdotykovými bateriemi a to nejen z estetického hlediska, ale především z toho praktického: kontrola nad průtokem vody a tedy její značná úspora. Možnost přenastavení parametrů a také opatření vůči Legionelle. U pákových baterií studenti často nechávají téct vodu... Na pánských toaletách všeobecně je nejdůležitějším prvkem pisoár a to ať už v podobě standardního keramického s bezdotykovým radarovým splachovačem, tak případně v podobě pisoárového stání (žlaby). Tady rovněž doporučuji využití naší elektroniky, která je opět velmi úsporným řešením a zároveň antivandalem, s čímž se bohužel na školách také čím dál častěji setkáváme. Pokud to finanční možnosti investora dovolují, je ideální doplnit bezdotykový systém i na wc a umístit zde naše splachovače (doporučení konkrétního typu záleží na tom, zda zde bude prostor pro splachování tlakovou vodou, nebo splachování z nádržky) .

Pokud Vás něco z toho zaujalo, budeme rádi a v případě že byste měl zájem o bližší informace, určitě je Vám rádi poskytneme a samozřejmě není problém ani osobní setkání s některým z našich obchodních zástupců.

Abych Vás nyní více nezahlcovala informacemi, přikládám odkaz na naše webové stránky, kde najdete celé naše portfolio a také několik fotografií výrobků.

S přáním hezkého dne

Hana Rollerová, projeketový specialista firmy SANELA spol. s r.o.

24.07.2025

SANELA spol. s r.o.

Jsme předním českým výrobcem kompletního sortimentu sanitární elektroniky a naším hlavním cílem je uspokojit vysoké nároky zákazníků na moderní…

Pavel Rybka

brand manager

rybka@sanela.cz

+420 602 702 291

Copyright © 2025 INSPIRELI | All rights reserved. Use of this website signifies your agreement to the Terms of Use, Privacy Policy, and use of cookies.